Co oznacza ból w okolicach pachwiny w ciąży?

Ból pachwiny w ciąży może być jednym z pierwszych sygnałów, że twoje ciało intensywnie się zmienia, przygotowując się do nadchodzącego macierzyństwa. Kluczowe jest zrozumienie, że nie jesteś sama w tym doświadczeniu — wiele kobiet mierzy się z podobnymi objawami. Co sprawia, że ból w pachwinie staje się tak powszechnym zjawiskiem w ciąży? Oto główne czynniki:

Zmiany hormonalne

Już od pierwszych tygodni ciąży twoje ciało zaczyna produkować hormony: estrogen, progesteron oraz najważniejszą w tej kwestii – relaksynę, która ma za zadanie zwiększyć elastyczność tkanek i więzadeł. Cel jest prosty – przygotowanie do wydania dziecka na świat. Hormony te wpływają bowiem rozluźniająco między innymi na więzadła pachwinowe oraz te utrzymujące stawy miednicy, czyniąc je bardziej elastycznymi. To z kolei zwiększa mobilność stawów krzyżowo-biodrowych i spojenia łonowego, co jest niezbędne w czasie porodu – dziecko przechodząc przez kanał rodny musi pokonać dość wąską drogę, którą z każdej strony ograniczają twarde struktury kostne. Takie “poluzowanie” stawów zwiększa więc delikatnie przestrzeń kanału rodnego, dzięki czemu poród naturalną drogą jest możliwy. Jednak może to także prowadzić do bólu u ciężarnej jeszcze na długo przed porodem, gdyż zmienia się stabilność wspomnianych struktur.

Wzrost obciążenia

Twoja macica zwiększa swój rozmiar przez całe 9 miesięcy ciąży, co w konsekwencji wywiera dodatkowe ciśnienie na miednicę i dolne partie kręgosłupa. W miarę jak ciąża postępuje, ciężar Twojego dziecka zaczyna mieć coraz większy wpływ na Twoje codzienne funkcjonowanie – niestety, zwykle jest on negatywny. Większe obciążenie może bowiem prowadzić do przeciążenia i bólu w pachwinach, szczególnie podczas chodzenia, zmiany pozycji, czy nawet podczas snu.

Kiedy bolą pachwiny w ciąży? Objawy na różnych etapach ciąży

Pierwszy trymestr ciąży

Ból pachwin w ciąży może występować zarówno we wczesnej ciąży, jak i bliżej terminu porodu:

W pierwszym trymestrze ciąży ból pachwin jest rzadkością, choć nie oznacza to, że nie może się pojawić. Dyskomfort na początku ciąży jest zwykle związany głównie z początkowymi zmianami hormonalnymi i adaptacją ciała do stanu, jakim jest ciąża. Ból w tym okresie jest zazwyczaj łagodny i przejściowy, ale jeśli staje się intensywny lub jest związany z innymi objawami, jak krwawienie, powinnaś niezwłocznie skonsultować to z lekarzem.

Drugi trymestr ciąży

W drugim trymestrze bóle pachwin zaczynają dokuczać dużej części ciężarnych. Twoje ciało intensywnie pracuje, dostosowując się do rosnącego ciężaru dziecka. Powiększająca się wraz z nim macica zaczyna wywierać coraz większe ciśnienie na kości i stawy miednicy, co prowadzi do dyskomfortu w pachwinach. Pomocne w złagodzeniu tych dolegliwości są ćwiczenia na stabilizację miednicy oraz odpoczynek w odpowiedniej pozycji.

Trzeci trymestr ciąży

W trzecim trymestrze ciąży, kiedy ciąża zbliża się ku końcowi, ból pachwin zwykle nasila się i staje się bardziej dokuczliwy. W 9 miesiącu ciąży macica osiąga swój maksymalny rozmiar, co bezpośrednio zwiększa nacisk na pachwiny i może powodować intensywny ból, zwłaszcza podczas chodzenia lub zmiany pozycji. To również czas, gdy możliwe jest rozejście spojenia łonowego – stan manifestujący się silnym bólem w przedniej części miednicy. Wspomaganie się pasem ciążowym oraz regularne wizyty u fizjoterapeuty mogą okazać się nieocenione w łagodzeniu tej dolegliwości.

Kiedy ból pachwin w ciąży powinien niepokoić?

Chociaż większość przypadków bólu jest związana z naturalnymi zmianami w ciele, istnieją sytuacje, które mogą wskazywać na poważniejsze problemy. Oto symptomy wymagające uwagi:

  • Nagły, ostry ból – Każdy nagły, intensywny ból w pachwinie, szczególnie jeśli towarzyszą mu inne objawy, takie jak krwawienie z dróg rodnych, gorączka czy ogólne złe samopoczucie, powinien być natychmiast zgłoszony lekarzowi prowadzącemu Twoją ciążę.
  • Ból nie ustępujący po odpoczynku – Jeśli ból jest stały i nie łagodnieje nawet po dłuższym odpoczynku lub zmianie pozycji, warto skonsultować się ze specjalistą.
  • Zmiana w charakterze odczuwanego bólu – Gdy ból zmienia swój charakter (np. pojawia się tępy lub piekący ból) lub intensyfikuje się w krótkim czasie, warto to zgłosić to lekarzowi. Objawy towarzyszące, takie jak obrzęk jednej z nóg, wyraźne uczucie ciężkości lub objawy sugerujące infekcję wymagają szybkiej interwencji medycznej.
Kobieta w zaawansowanej ciąży odczuwająca ból w nogach, a także co oznacza ból w pachwinie
Ból w pachwinie krok po kroku, czyli możliwe przyczyny oraz porady, jak mu zapobiec

Potencjalnie poważne przyczyny bólu pachwin:

  • Rozejście spojenia łonowego – Jest to stan, w którym spojenie łonowe, naturalny staw w przedniej części miednicy łączący dwie kości łonowe, rozchodzi się zbyt szeroko. Pojawia się wtedy silny ból pachwin i spojenia łonowego w ciąży, który utrudnia poruszanie się.
  • Przepuklina pachwinowa – Chociaż nie jest to schorzenie typowe dla ciąży, może rozwinąć się lub zaostrzyć w jej trakcie z powodu zwiększonego ciśnienia w jamie brzusznej.
  • Zapalenie stawów – Ciąża wiąże się z zaostrzeniem niektórych chronicznych problemów ze stawami lub nasileniem już istniejących chorób zapalnych w obszarze miednicy.
  • Problemy z krążeniem, szczególnie zakrzepica żył głębokich, mogą objawiać się bólem w pachwinie i wymagają natychmiastowej pomocy lekarskiej.

Skąd się bierze ból pachwin w ciąży przed porodem?

Rozszerzanie się miednicy tuż przed porodem to naturalny proces, który wywołuje ból w pachwinach, jako że kości miednicy stają się bardziej ruchome, aby pomieścić przeciskające się przez kanał rodny dziecko.

Dodatkowo, wraz z postępem ciąży dziecko zaczyna “wstawiać się” w miednicę – jego główka dopasowuje się do wejścia do kanału rodnego, stopniowo obniżając się. To zjawisko zwiększa ciśnienie na pachwiny i okolice miednicy, prowadząc do bólu, zwłaszcza podczas chodzenia, czy zmiany pozycji. Oprócz dyskomfortu w obrębie pachwin, pojawia się też często ból pleców, szczególnie w odcinku lędźwiowo-krzyżowym kręgosłupa.

Jak złagodzić ból pachwin w ciąży?

Ból pachwin w trakcie ciąży może stanowić istotne utrudnienie życia codziennego, ale na szczęście istnieją skuteczne metody, które pomogą Ci złagodzić dolegliwości i zapobiec ich nasilaniu się w czasie. Regularne wykonywanie ćwiczeń specjalnie zaprojektowanych dla kobiet w ciąży znacząco przyczynia się do złagodzenia bólu w pachwinach. Chodzi o ćwiczenia takie jak pilates, joga dla ciężarnych, czy też specjalistyczne ćwiczenia na stabilizację miednicy, które nie tylko wzmacniają mięśnie, ale także pomagają utrzymać odpowiednią postawę, dzięki czemu nacisk na pachwiny ulega znacznej redukcji. Przedstawiam kilka sprawdzonych strategii, które warto włączyć do swojej rutyny, jeśli zastanawiasz się, co zrobić z bólem w pachwinie w ciąży:

  • Joga i pilates skupiają się na zwiększeniu elastyczności, osiągnięciu równowagi oraz wzmacnianiu mięśni głębokich, zapewniając tym samym wsparcie dla rosnącej macicy. Skoncentruj się na ćwiczeniach wzmacniających mięśnie brzucha i pleców.
  • Pływanie to doskonała forma ćwiczeń dla przyszłych mam, ponieważ dzięki wyporności, jaką zapewnia środowisko wodne, przyszła mama może wykonywać różne ruchy wzmacniające mięśnie, nie obciążając stawów kręgosłupa i miednicy.
  • Przewlekły stres wzmaga napięcie mięśni całego ciała, nawet jeśli nie zdajemy sobie z tego sprawy. W efekcie może to nasilać ból pachwin. Aby temu zapobiec, warto wprowadzić do codziennej rutyny techniki relaksacyjne takie jak medytacja, głębokie oddychanie, czy techniki mindfulness, które nie tylko pomagają redukować stres, ale także mogą przyczynić się do zmniejszenia odczuwanego bólu.
  • Utrzymywanie zdrowej diety i kontrola przyrostu masy ciała w ciąży są niezbędne w walce z bólem w ciąży, ponieważ każdy dodatkowy kilogram zwiększa obciążenie miednicy. Zdrowe odżywianie bogate w składniki odżywcze wspiera nie tylko rozwój dziecka, ale i kondycję mamy.
  • Wybieraj obuwie, które zapewni Twoim stopom stabilność chodu i komfort noszenia. Unikaj wysokich obcasów i postaw na płaskie, dobrze dobrane buty z podeszwą dobrze amortyzującą wstrząsy.
  • Choć aktywność fizyczna w ciąży jest bardzo ważna, równie kluczowy jest odpoczynek. Znajdź więc czas na regularne przerwy w ciągu dnia i zwracaj uwagę na odpowiednie ułożenie swojego ciała podczas snu (włożenie poduszki pomiędzy kolana odciąży pachwiny).

Bibliografia:

  1. https://rcog.org.uk/for-the-public/browse-our-patient-information/pelvic-girdle-pain-and-pregnancy/
  2. https://my.clevelandclinic.org/health/symptoms/groin-pain
  3. Emily R. Howell, Pregnancy-related symphysis pubis dysfunction management and postpartum rehabilitation: two case reports, J Can Chiropr Assoc. 2012 Jun; 56(2): 102–111.
ikona podziel się Przekaż dalej